Στρατηγική Διαφοροποίησης και Κόστους, ποια είναι η καλύτερη για μια επιχείρηση;
Κάθε επιχείρηση χρειάζεται μια ανταγωνιστική στρατηγική προκειμένου να βρει τον τρόπο να δημιουργήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της. Και αυτο με την σειρά του δίνει μια μεγαλύτερη αξία στον πελάτη, είτε από τις χαμηλές τιμές είτε με την παροχή πιο ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών από το eshop της. Σε γενικές γραμμές, υπάρχουν τέσσερις πιθανοί τρόποι για να κινηθείτε στρατηγικά – να γίνετε ηγέτης κόστους (πράγμα που σημαίνει ότι επικεντρώνεστε στην παραγωγή με το χαμηλότερο κόστος στον κλάδο) ή να γίνετε ηγέτης διαφοροποίησης (πράγμα που σημαίνει ότι ανταγωνίζεστε με ποιοτικότερα προϊόντα από αυτά που θα περιμένουν οι πελάτες), τόσο σε ένα στενό όσο και σε ευρύ φάσμα επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Παρακάτω ακολουθούν αναλυτικότερες πληροφορίες για την κάθε στρατηγική.
Στρατηγική Κόστους
Με την ηγεσία κόστους προσπαθείτε να μειώσετε το κόστος στα ελάχιστα δυνατά επίπεδα, προκειμένου να παρέχετε στους πελάτες σας χαμηλότερες τιμές. Οι προϋποθέσεις της συγκεκριμένης στρατηγικής σχετίζονται με υψηλές τεχνικές δυνατότητες και πρόσβαση σε κεφάλαια για να επενδύσετε σαν εταιρεία στην τεχνολογία και να διασφαλίσετε έτσι οικονομίες κλίμακας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όσοι επιλέγουν τη στρατηγική κόστους και κάνουν την πρώτη κίνηση στην αγορά, οδηγούνται σε σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς και της χρησιμοποίησης της παραγωγικής ικανότητας, γεγονός που μειώνει περαιτέρω το κόστος. Παρακάτω ακολουθούν κάποιες προϋποθέσεις προκειμένου να ελαχιστοποιήσετε το κόστος σας και να προσεγγίσετε την συγκεκριμένη στρατηγική:
- Υψηλή παραγωγικότητα
- Χρήση υψηλής χωρητικότητας
- Χρήση διαπραγματευτικής δύναμης για τη μείωση τιμών στις εισροές παραγωγής
- Αποτελεσματική διαδικασία παραγωγής
- Αποτελεσματικά κανάλια διανομής
Στρατηγική Διαφοροποίησης
Με την ηγεσία διαφοροποίησης επικεντρώνεστε στην παροχή πλεονεκτημάτων που προσθέτουν αξία στους καταναλωτές σας, ενώ οι υψηλότερες τιμές αποτελούν ένα είδος αναπλήρωσης για το υψηλότερο κόστος που έχετε δαπανήσει. Τα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρονται από την ιστοσελίδα σας θα πρέπει να είναι υψηλής ποιότητας και μοναδικά, ενώ για την δημιουργία τους προαπαιτείται αρκετή έρευνα και επένδυση προκειμένου να βρείτε το “κατάλληλο προϊόν”. Η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο, όπως επίσης και η συνεχής βελτίωση των διαδικασιών, είναι σημαντικό δηλαδή να μην επαναπαύεστε. Αν πιστεύετε ότι η συγκεκριμένη στρατηγική σας ταιριάζει πρέπει να έχετε υπόψη σας τα παρακάτω:
- Ανώτερη ποιότητα προϊόντων (χαρακτηριστικά, οφέλη, ανθεκτικότητα, αξιοπιστία)
- Branding (ισχυρή αναγνώριση επωνυμίας, επιθυμία και αφοσίωση)
- Διανομή σε ολόκληρο τον κλάδο σε όλα τα μεγάλα κανάλια
- Δυνατότητες μάρκετινγκ (διαφήμιση, χορηγία κ.λπ.)
Αφού έγινε η ανάλυση των στρατηγικών, το ερώτημα είναι, ποια είναι η καλύτερη και ποια θα επιλέξετε εσείς; Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχει απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα. Δεν υπάρχει γενικά η καλύτερη στρατηγική, και αυτό γιατί υπάρχει μόνο η καλύτερη με βάση τη δική σας επιχείρηση, και με βάση το δικό σας κλάδο, τις απαιτήσεις, τις δυνατότητες, τους στόχους σας κλπ. Για αυτό χρειάζεται να κάνετε μια έρευνα και να εξετάσετε όλα τα σενάρια και τις περιπτώσεις για να βρείτε τη στρατηγική που σας ταιριάζει.