4 χαρακτηριστικά που κάνουν την ιστοσελίδα σας φιλική προς το χρήστη (User-Friendly Website)
Ένας πρωταρχικός στόχος κάθε website ή blog θα έπρεπε να είναι το να παρέχει στους επισκέπτες του με μια ευχάριστη και ικανοποιητική εμπειρία. Ανεξάρτητα από το σε τι είδους αγορά στοχεύει το website, οι γνώμες των χρηστών θα παίξουν έναν τεράστιο ρόλο στο να καθοριστεί το επίπεδο επιτυχίας του site. Οι επισκέπτες που έχουν θετικές εμπειρίες από το site θα είναι πολύ περισσότερο πιθανό να επιστρέψουν αργότερα, να το προωθήσουν σε φίλους, να εγγραφούν σε newsletter, να αγοράσουν ένα προϊόν, να υποβάλλουν μια ερώτηση για μία υπηρεσία κ.α. Όταν αναπτύσσεται ένα website, οι επιθυμίες και οι ανάγκες του χρήστη θα πρέπει να είναι πάντα στο προσκήνιο της διαδικασίας λήψης αποφάσεων. Δεν έχει σημασία τι είδους website έχετε, χρειάζεται να είναι επικεντρωμένο στον χρήστη. Δυστυχώς, κάποιες φορές είναι εύκολο να παγιδευτείτε στην διαδικασία του σχεδιασμού και της ανάπτυξης και να δημιουργήσετε ένα site που ικανοποιεί τον designer ή τον ιδιοκτήτη αλλά δεν εκτιμάται το ίδιο από τους χρήστες. Τι κάνει ένα website user-friendly; Υπάρχουν πιθανόν ένας ατελείωτος αριθμός παραγόντων, αλλά ας δούμε τέσσερις από τους πιο σημαντικούς.
1. Η ταχύτητα με την οποία φορτώνει η ιστοσελίδα
Παρόλο που οι υψηλής ταχύτητας συνδέσεις internet γίνονται όλο και πιο συνηθισμένες, υπάρχει ακόμα ένας μεγάλος αριθμός χρηστών ίντερνετ που έχουν πιο αργές συνδέσεις. Ακόμα και με τις υψηλής ταχύτητας συνδέσεις, κάποιες σελίδες απλά δεν φορτώνουν πολύ γρήγορα. Οι περισσότεροι από τους επισκέπτες σας θα γίνουν αρκετά ανυπόμονοι και οι σελίδες που φορτώνουν πιο αργά θα τους τρέψουν σε φυγή. Το λιγότερο, ο αργός χρόνος φόρτωσης θα μειώσει τον αριθμό των σελίδων που θα επισκεφτούν στο site σας. Το να γνωρίζετε το κοινό του site σας μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να μάθετε πως πρέπει να σχεδιάζονται οι σελίδες σας. Ένα πρόγραμμα σαν το Google Analytics θα σας δείξει το ποσοστό των επισκεπτών σας που χρησιμοποιούν διαφορετικές συνδέσεις internet. Με βάση τα νούμερα μπορείτε να πάρετε μια ιδέα του τι είδους αντίκτυπο μπορεί να έχει η ταχύτητα φόρτωσης στο συνολικό σας κοινό. Αν το site σας ελκύει ένα υψηλό ποσοστό χρηστών με αργές συνδέσεις, θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι οι σελίδες σας φορτώνουν τόσο γρήγορα όσο είναι αυτό δυνατό. Αν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό επισκεπτών χρησιμοποιούν συνδέσεις υψηλής ταχύτητας, ενδέχεται να είστε σε θέση να προσθέσετε κάποια έξτρα στοιχεία στις σελίδες σας. Παράγοντες που επηρεάζουν το χρόνο φόρτωσης των σελίδων περιλαμβάνουν τον αριθμό και το μέγεθος των εικόνων, έξτρα στοιχεία όπως το flash, το σύνολο περίσσιου κώδικα (παραδείγματος χάριν ο σχεδιασμός με ένα layout που βασίζεται σε πίνακες αντί για CSS) και το μέγεθος των σελίδων σας.
2. Προσβασιμότητα
Αν κάποιος δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ή να έχει πρόσβαση στο website σας τότε αυτό δεν εξυπηρετεί κάποιο σκοπό γι’ αυτό το χρήστη. Η προσβασιμότητα των ιστοσελίδων στο web έχει γίνει μεγαλύτερη προτεραιότητα για τους designers και τους developers τα τελευταία χρόνια αλλά έχουμε πολύ δρόμο ακόμα. Ακόμα και μεγάλες επιχειρήσεις δυσκολεύτηκαν για να επιτύχουν πλήρη προσβασιμότητα. Κάποιες εταιρίες έχουν ακόμα και μηνυθεί λόγω της μη προσβασιμότητας του website τους σε άτομα με αναπηρία. Κάποια από τα πιο εύκολα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την προσβασιμότητα του site σας περιλαμβάνει τη χρήση alt tags για όλες τις εικόνες, τη χρήση έγκυρης HTML και CSS κωδικοποίησης, αποφυγή των frames καθώς και το να επιτρέπετε στους επισκέπτες να αλλάζουν το μέγεθος του κειμένου.
3. Πλοήγηση
Όλοι οι χρήστες θέλουν να μπορούν να κινηθούν μέσα στο website για να βρουν αυτό που θέλουν. Ένας τεράστιος παράγοντας του να είναι user-friendly είναι το να παρέχει απλή και ευκολονόητη πλοήγηση. Σημαντικές περιοχές πλοήγησης θα έπρεπε να εντοπίζονται με συνέπεια σε όλες τις σελίδες. Η χρήση κοινών στοιχείων που περιμένουν οι επισκέπτες να βρουν, όπως οι σελίδες Προφίλ και Επικοινωνία θα βοηθήσουν όσο περισσότερους χρήστες του internet έχουν συνηθίσει να τα περιμένουν και τα ψάχνουν ενίοτε. Ένας γενικός εμπειρικός κανόνας είναι ότι οποιαδήποτε σελίδα στο site σας θα πρέπει να είναι προσβάσιμη με δύο κλικ από την κεντρική σας σελίδα. Για μεγαλύτερα sites αυτό ενδεχομένως να μην είναι ρεαλιστικό αλλά το να προσφέρεις ένα sitemap και/ή μια sitewide αναζήτηση μπορεί πραγματικά να βοηθήσει. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας σε σχέση με την πλοήγηση είναι ότι οι χρήστες δεν θα πρέπει να χρειάζεται να μαντεύουν που θα καταλήξουν αν κάνουν κλικ σε ένα link. Ανεξάρτητα από το αν το link είναι μέρος ενός μενού πλοήγησης ή αν είναι απλά στο σώμα του κειμένου, οι επισκέπτες θα πρέπει να καταλαβαίνουν που θα τους οδηγήσει αυτό το link.
4. Πληροφορίες
Οι επισκέπτες έρχονται στην ιστοσελίδα σας για κάποιο λόγο. Όποιος κι αν ενδέχεται να είναι αυτός ο λόγος, εσείς θέλετε να τους παρέχετε αυτό που ψάχνουν. Έρχονται για να βρουν βασικές πληροφορίες για τις υπηρεσίες της επιχείρησής σας; Έρχονται για να διαβάσουν άρθρα επί της ουσίας για ένα συγκεκριμένο θέμα; Σε κάθε περίπτωση, οι πληροφορίες που παρέχει το website σας πρέπει να ικανοποιούν επαρκώς τις προσδοκίες των επισκεπτών. Ένα blog θα χρειαστεί να παρέχει στους αναγνώστες του με σπουδαία, οξυδερκή άρθρα για να ικανοποιήσει τους αναγνώστες του. Προφανώς, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Για να έχετε ένα user-friendly website χρειάζεται να προβλέπετε τι θα περιμένουν οι επισκέπτες σας να βρουν στο site σας και έπειτα τοποθετήστε το μπροστά τους.